Aske made it home with his mother. :) :) :)  

A big welcome home to Hanne and her son Aske from all of us.

(due to the international adoption situation within India and Dk over the past few weeks, pictures will not be posted until everything is 110% under control) Sorry.
[ view entry ] ( 578 views ) [ 0 trackbacks ] permalink ( 3 / 1006 )
Sarah-Sakshi and the children of India 

Dear Newcomers to my web blog,

Thank you all for your kind emails and comments about Sarah-Sakshi. I do want to point out that I am not Sarah-Sakshi’s mother. Sarah-Sakshi is my goddaughter whom I met last year in India while shooting my documentary. Her parents are Maybritt and Brian who also have two other children Sharon and Simon.

I have passed your emails onto the family. Thank you very much for your kind thoughts.

Sincerely,
Sarah

On a short note:
I refer to all the children of India who have gone home with their parents or are waiting for homes as my children because they all are at heart. :)

[ view entry ] ( 617 views ) [ 0 trackbacks ] permalink ( 3 / 951 )
Adoptionsformidler kræver dementi fra DR (Danish Only)  

http://politiken.dk/indland/article334427.ece

Der er ikke hold i DR's anklager om, at AC Børnehjælp skulle have formidlet adoption af en indisk søskendeflok mod farens vilje. Det mener AC Børnehjælp, der nu kræver en undskyldning fra DR.
Af Marie Hjortdal

Danmarks Radio skal beklage og berigtige sin udsendelse om indiske adoptioner. Det mener den danske adoptionsforening AC Børnehjælp, der nu går til DR's generaldirektør Kenneth Plummer for at få medhold.

Adoptionsorganisationen vil have DR til at indrømme, at tv-programmet 21 Søndag bragte urigtige oplysninger, da det 10. juni gik i luften med beskyldninger om, at AC Børnehjælp skulle have formidlet en adoption af en indisk søskendeflok til Danmark, uden at børnenes far havde samtykket. Sagen om de indiske børn, der skulle være blevet tvunget væk fra deres far, gav dønninger i adoptionsverdenen, og familieminister Carina Christensen krævede efterfølgende hele adoptionsområdet kulegravet.

Og fronterne mellem adoptionsorganisationen og DR er stadig skarpt trukket op.

»Vi er rigtig, rigtig sure« DR-indslagets centrale påstand er, at den indiske far kun havde givet tilladelse til, at hans børn kunne anbringes på børnehjemmet midlertidigt, efter hans kone døde. Men siden har den indiske adoptionsmyndighed CARA udtalt, at børnenes far har skrevet under på, at han ville bortadoptere sine børn. Samtykket skulle han ifølge CARA have givet i en skriftlig erklæring på sit eget modersmål og med hans søster og svoger som vidner.

Det får AC Børnehjælps formand Anders Christensen til at sige, at DR »målrettet har betvivlet og beklikket vores ære«.

Hans organisation har efter udsendelsen kontaktet CARA for at spørge, om DR's journalister havde kontaktet adoptionsmyndigheden for at efterprøve deres oplysninger forud for udsendelsen. Og det er ifølge AC Børnhjælp ikke tilfældet.

»Vi bliver rigtig, rigtig sure, når der kommer nogen og laver en udsendelse om et i øvrigt relevant emne, som de udelukkende bygger på forkerte oplysninger, som de ikke engang vil forsøge at efterprøve hos de relevante myndigheder. Det er simpelthen for ringe«, siger Anders Christensen.

Uenige om troværdighed

Han har fuld tillid til, at de indiske myndigheder har behandlet både denne og alle de andre gennemførte adoptioner efter bogen.

»CARA er den indiske myndighed, der står for hele legitimeringen af adoptioner, og det foretager meget grundige undersøgelser. Som jeg ser det, har DR en meget, meget dårlig sag«, siger formanden for AC Børnehjælp.

Sådan ser DR ikke helt på sagen.

»Vi fastholder, at de oplysninger, vi har bragt frem, er korrekte«, siger redaktør på 21 Søndag, Jacob Kwon Henriksen.

Præget af korruption

Han siger, at DR's journalister har kontaktet CARA flere gange, inden udsendelsen blev bragt, men at organisationen ikke ønskede at medvirke. Derudover har DR kontaktet børnenes far, efter det er kommet frem, at han selv skulle have skrevet under på bortadoption - en oplysning som DR også har viderebragt.

»Faren fastholder, at han aldrig har skrevet under på noget. Det samme gør hans advokat, og de er klar til at føre en retssag for børnene tilbage«, siger redaktøren.

Efter Jacob Kwon Henriksens vurdering trækker det ikke tæppet væk under hans programs påstande, at CARA siger, at adoptionen er sket med farens billigelse og derfor måske slet ikke er kontroversiel eller mere ulykkelig end andre adoptionssager.

»Det er ikke noget sandhedsbevis, at CARA nu pludselig er i besiddelse af sådan et dokument. CARA har tidligere været indblandet i korruption. Det er ikke et system, der er skudsikkert«, siger redaktøren.

Korruption under kontrol

Ifølge Indienskenderen Neil Webster, der er ph.d. og afdelingsleder på Dansk Institut for Internationale Studier, er korruption dog ikke så udbredt i delstaten Maharashtra, hvor børnene kommer fra.

»Jeg ville ikke sige, at jeg ikke stoler på Familieministeriet uden at have meget håndfaste beviser«, siger han.

»Maharashtra er ikke en af de delstater, der er kendt for korruption, men selvfølgelig er der noget. Men både Indiens centrale regeringen og delstatens regering er inden for de seneste fem-ti år blevet meget bedre til at undgå korruption, ikke mindst fordi at middelklassen er blevet større i Indien, og de går meget op i, at retssystemet og samfundet fungerer. Der er meget fokus på korruption, og hver gang en sag dukker op i medierne, bliver der rettet op på systemet«, siger Neil Webster.

Vil gerne i Pressenævnet

Hvis det ikke lykkes AC Børnehjælp at få DR til at beklage udsendelsen og bringe et genmæle, vil organisationen indbringe sagen for Pressenævnet.

»Det synes jeg bestemt, AC Børnehjælp skal gøre«, siger DR-direktør Jacob Kwon Henriksen.

»Så kan én gang for alle vi få fejet nogle af de beskyldninger af banen om, at vi har handlet forkert«, siger Jacob Kwon Henriksen.

[ view entry ] ( 733 views ) [ 0 trackbacks ] permalink ( 3 / 985 )
‘Cheated’ dad can’t get back kids 

http://www.telegraphindia.com/1070616/a ... 930683.asp

Mumbai, June 15: When a jobless and widowed Ramesh Kulkarni left his four children with a Pune orphanage four years ago, he was asked to sign a harmless-looking 20-rupee stamp paper for “admission procedures”.

NGOs and a Danish TV channel say it was a consent form for adoption, about which the young and impoverished father was kept in the dark.

On the strength of that signature, the children — aged between six years and nine months — were sold into adoption within months, an expose by Danish channel DR1 says.

And for four years since then, Preet Mandir — a government-approved adoption agency — allegedly fobbed Kulkarni off with some excuse or the other whenever he turned up to meet his children.

The Danish government has acted quickly and stopped adoptions from India, but Kulkarni’s tragedy is, lawyers and NGOs say, that he is unlikely to ever see his children even after the expose.

All four have been adopted by a single Danish family, since adoption laws say siblings cannot be separated except under exceptional circumstances.

“Legally, it will be difficult for Kulkarni to get his children back because they have been cleared by the state for adoption,” said Bharati Dasgupta of Catalyst for Social Action, an NGO that monitors the adoption scene in India.

“Now, they are legally the children of the Danish couple and residents of Denmark. Once adoption has been formalised, there is no way it can be dissolved.”

The sting operation by DR1 accuses two Pune adoption agencies — Preet Mandir and its affiliate Preeyadarshini — of “abducting” children and giving them away to wealthy foreigners against hefty “donations”.

“We wanted to find out if children can be bought from India. We used a hidden camera to expose the orphanage manager, Mr Kumar of Preeyadarshini,” DR1 editor Jacob Kwon Henrikson told The Telegraph.

“We posed as prospective clients and struck a deal with him — he asked us to pay $7,000 for each kid. In Preet Mandir, we got in touch with Ramesh Kulkarni.” The documentary was shot in Pune early this year.

Preet Mandir, which facilitates 7 per cent of adoptions from India, had already been blacklisted by some adoption agencies in Sweden and the US. It was accused of not looking after its children well and of charging exorbitant “processing fees” for adoption. Preeyadarshini is a satellite agency of Preet Mandir, run by the mother agency’s former employees, NGOs in Pune said.

An agency of the Union ministry for women and child development — the Child Welfare Committee, Solapur — had helped Kulkarni get his children admitted to the orphanage. This is part of the committee’s job.

The 35-year-old Kulkarni, now a restaurant waiter, alleged that when he arrived to meet his children a few months after leaving them at Preet Mandir, he was able to meet only two. He was told the other two were in hospital, and was advised he should keep his visits to a minimum to avoid “disturbing” the children.

Later, he said, his parents went to the orphanage to bring the children back but the agency demanded Rs 50,000 as the price for each child’s discharge.

A Preet Mandir spokesperson denied all the allegations. “We have documents to prove Kulkarni had relinquished his parental rights. This is just a way to malign us,” the spokesperson said.

“We have followed all the guidelines. The children — three girls and a boy — are very happy in Denmark.”
[ view entry ] ( 606 views ) [ 0 trackbacks ] permalink ( 3 / 1007 )
Soul of India 

This is a Danish adoption forum for anyone who's adopted or has adopted from India. Forum run by Valli and Casper.

http://www.soulofindia.dk/forum.htm


[ view entry ] ( 541 views ) [ 0 trackbacks ] permalink ( 3 / 810 )

<< <Back | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Next> >>